tisdag

Asiatiskgryta på mitt vis

Den här är smarrig.
2 Paprikor av valfri färg
2 hela lökar (smaksak)
Haricovets (efter tycke)
Grytbitar av eller fläsk (nöt om så föredrar)
3 matskedar tomatpure
3 matskedar soja
Thai sweet chilisås efter smak! Här tog jag regält så de blev lite sting
1 grönsaksbuljong
Salt peppar
2.5 dl vatten
Olja till stekning

Skiva lök och paprikor i ganska stora bitar, fräs upp i olivolja, ca 5 min, tillsätt haricovetes "stek" vidare i 5 min, häll över grönsakerna i en gryta där du tillsatt kryddorna, sojan, chilisåsen, buljongen och vattnet. koka med lock på så att inte vattnet försvinner

Stek nu köttet så de är genomstekt, häll sen över köttet i den kokande grytan med köttet, låt koka beroende på köttet, nöt brukar ju behöva koka en stund men vi körde med fläsk och då lät jag de koka i ca 15 minuter. Med lock.  
Servera med ris :) Eller som i mitt fall, körsbärstomater :)
Jag tänkte ta kort så att man får se hur de ser ut, men tyvärr hann jag inte, va en viss herre som va hungrig efter jobbet och dök ner i grytan, men denna kommer göras flitigt så, nästa gång :) Roligare med bilder till recept :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar